Fra butikkansatt til multidesigner

Han startet som 13-åring å jobbe på lageret til onkelens klesbutikk, men det var ikke nok for en ungdom som etterhvert skulle bli en legende innen skodesign. Etter å ha jobbet seg opp til innkjøpssjef i onkelens butikk “David Z”  fikk Ronnie sin første sjanse til å lage noe eget. Han fikk tilbud fra Asics om å designe en collaboration sko med Asics og David Z. Han fikk jobbe med modellen GEL Lyte 3, som på denne tiden ikke var en sko som ble sett på som “hot eller trendy”. Ronnie turte ikke å produsere mer enn 252 par i frykt av at de ikke ville selge, i en butikk som David Z som var mer kjent for å selge boots og typisk Clarks Wallabee’s. Salget startet veldig rolig og de fikk ikke solgt mange sko den første dagen, men Ronnie klarte på en måte å få skoen inn på forsiden av The Wall Street Journal, og da ble alle skoene solgt ut på samme dag.
Samtidig som omtrent alle skomerker ville ha en ekslusiv collaboration sko sammen med Ronnie, så skapte han alltid en ny gnist i en ellers glemt modell fra arkivet til f.eks Asics eller hvem han jobbet med, og nærmest alle sko han jobbet med ble prydet på forsidene av alle sneaker blogs, artikler og magasiner. Utenom Nike SB hypen i 2005, der det mest handlet om KUN Nike dunk SB (SB for Skateboard) – Så om ikke helt alene så var i hvertfall Ronnie Fiegs collabs de som fikk folk til å sette mer pris på skodesign og materialer som semsket og tumlet lær. Og ikke minst campe utenfor skobutikker gjerne et helt døgn i forkant av release.
Men siden dette ikke bare handler om design av sko, og mer om hvordan en designer utvikler seg og andre store merkevarer legger merke til potensiale hos unge designere som Ronnie, så la oss gå igjennom et lite knippe av merker/brands som har latt Ronnie Fieg og KITH få frie tøyler. Siden åpningen av KITH i 2011 har han / de jobbet og designet for store merkevarer som f.eks: Tommy Hilfiger, Off-White, Champion, Moncler, Coca Cola, Bape, Nike, Adidas, Asics, Calvin Klein, Versace, Roger Federer, BMW (Han har designet minst 3 bilder for BMW – Bare det sier litt om hvordan sneaker design har påvirket HELE industrien) – Og vel og merke så får han alltid inn gode og uventede modeller til sine lookbooks, seneste BMW lookbook der han ikke bare designet stylingen på 2022 BMW i4 M50 men også fikk designe BMW 1602 Elektro som begge vil bli solgt på Southebys  – Så om det ikke var nok fikk han skuespilleren Ed Norton som modell i lookbooken. Noen måneder før det stilte Jerry Seinfeld (?!) villig opp til KITHs høstkolleksjon som modell.
Til nå har Ronnie Fieg og KITH åpnet butikker i New York, Hawaii, Miami, Los Angeles, Aspen, Paris, Tokyo og London.
Så hvis du er i en av disse byene i nærmeste fremtid vil jeg anbefale å kikke innom, enten for klærne, skoene, deres egne tilhørende kafeer og egentlig kun for interiørdesignet som i seg selv er verdt en titt.