Daniel Arsham ble født i 1980 i Cleveland, Ohio. Før han begynte sin spennende kunstkarriere, startet det hele med hans interesse for fotografi, som senere gikk hånd i hånd med arkitektur. Han gikk på Cooper Union for the Advancement of Science and Art i New York City, der han studerte arkitektur. I løpet av tiden sin på Cooper Union utviklet Arsham en interesse for kunst og begynte å utforske med materialer, der hovedhensikten var å jobbe nok med et type materiale (f.eks. papp), til at folk kunne oppfatte det som noe helt annet enn papp, som f.eks. mur eller stein. Det var dette som ble drivkraften bak det å gå fra ren arkitektur over til kunst og andre medier.
Etter å ha fullført studiene ved Cooper Union, flyttet han til Miami for å satse på en karriere som kunstner på heltid.
I 2008 startet han sammen med Alex Mustonen “Snarkitecture”, et design- og arkitektfirma. Med Snarkitecture skapte Arsham og Mustonen en rekke installasjoner, skulpturer og produkter som har blitt utstilt over hele verden.
Arshams kunstverk er kjent for sitt lekne bruk av rom, lys og farge. Mange av hans verk ser ut til å være i en tilstand av forfall eller desintegrasjon, som om de har blitt utgravd fra en fjern fremtid eller fortid. Arsham bruker ofte hverdagslige objekter, som klær eller møbler, samt mye popkultur som f.eks. Pokemonkort o.l. i installasjonene sine, noe som skaper en følelse av kjennskap og nostalgi og som dermed “trekker” tilskueren inn til kunsten.
«Fictional Archeology»-serien, som han startet på i 2008, er en del av Arshams mest kjente og spennende verk. Disse arbeidene/verkene ser ut som de er i et stadie av forfall. I disse skulpturene bruker Arsham hverdagslige materialer som gips, krystall og vulkansk aske for å skape tilsynelatende gamle objekter. Objektene er ofte delvis begravd eller skjult, noe som gir inntrykk av at de har blitt gravd opp etter århundrer under jorden. Arsham ble inspirert av hans besøk til Påskeøyene og mystikken rundt øyens skulpturer og dens “egentlige” opprinnelse.
Hans mest anerkjente kunstverk og installasjoner er enorme i ren størrelse, så de fleste kunstverk og installasjoner er ikke noe man kan henge på veggen hjemme. Men heldigvis for oss, jobbet han med IKEA i 2021, og der kunne folk kjøpe f.eks. klokken hans, som er en liten versjon som ligner på noe fra hans veldig kjente “Elastic Walls”-serie.
I tillegg til sitt arbeid som kunstner, har Arsham samarbeidet med en rekke merker og institusjoner, inkludert hans gode venn Ronnie Fieg (som du kan lese om her) Dior, Adidas, Disney, Tiffany & Co, Porsche og New York City Ballet.
Henrik Most – Kreativ leder på IKEA beskriver serien på denne måten:
“– Kombinasjonen av ikke-funksjonelle gjenstander og hverdagslig design åpner opp for en ny type produkt, som kan dekke både funksjonelle og følelsesmessige behov.»