1 Monogram / Bokstavmerke
TIPS
Fordi fokuset i slike logoer er på initialer, er fonten veldig viktig for å sikre at logoen din er både leselig på mindre flater, men også i tråd med bedriftens identitet. Hvis bedriften ikke allerede er etablert, kan det være lurt å legge til hele bedriftsnavnet under logoen, for at folk skal lære hvem bedriften er så tidlig som mulig.
2 Logotype / ordmerke
TIPS
I logotype spiller typografien en veldig viktig rolle. Siden fokuset er på bedriftens navn, bør du finne eller lage en font som fanger essensen av hva bedriften gjør.
Moteindustrien har en tendens til å bruke enkle og elegante fonter som føles eksklusive, mens offentlige etater nesten alltid bruker fonter med tyngde, som føles trygge.
3 Logosymbol / Bildemerke
TIPS
Ved å velge denne type logo er det viktig å tenke bredt over symbolets virkning:
Skal man spille på navnet? (Shell)
Skal det skapes en dypere mening? (tenk over hvordan Snapchat-spøkelset forteller oss om hva produktet gjør?
Skal det vekke følelser?
4 Abstrakt logosymbol
TIPS
Fordelene med et abstrakt merke er at du kan formidle hva bedriften din gjør på en symbolsk måte, uten å ta hensyn til kulturelle implikasjonene til et spesifikt bilde. Gjennom form og farge kan du tillegge mening og frembringe følelser rundt et merke.
5 Maskott
TIPS
Maskot-logoer fungerer bra for bedrifter som ønsker å skape en helhetlig atmosfære ved å appellere til familier og barn.
6 Kombinasjonsmerke
TIPS
Med et kombinasjonsmerke vil folk begynne å assosiere navnet ditt med ditt bildemerke eller maskot med det samme! Dette gjør at du i fremtiden kanskje vil kunne stole utelukkende på et logosymbol, og ikke alltid må inkludere navnet ditt. Dessuten, fordi kombinasjonen av et symbol og tekst skaper et distinkt bilde, er denne typen logo vanligvis lettere å varemerke enn et bildemerke alene.
7 Emblem
TIPS
En emblemlogo har ofte et detaljert uttrykk hvor teksten er sammensveiset med symbolet. Dette kan gjøre slike logoer mindre allsidige enn de øvrige kategoriene, da det ikke vil være like enkelt å gjenskape varianter på samme måte. De kan fort bli for utydelig i små størrelser, som gjør dem vanskelige å lese. I tillegg kan det by på utfordringer ved brodering og foliering, her gjelder det derfor å holde igjen på detaljene og heller skape et sterkt og dristig uttrykk.
Det var en kort oppsummering av de syv ulike logokategoriene vi forholder oss til. Etter man har valgt kategori, er det flere andre elementer og beslutninger som må tas før den skal designes og brukes. Når logoen er landet og godkjent av kunde, skal det lages ulike varianter til ulik bruk. Det er ikke alle bedrifter som har behov for alle variantene listet opp under, men det må tas høyde for i logodesign at logoen skal være så fleksibel og implementerbar som mulig på ulike flater.
Primærlogo
- Hovedlogoen
- Utgangspunktet for alle logovariantene
- Logoen som er mest brukt
Primærlogoen brukes hovedsaklig på større format:
- Banner
- Nettsidebanner
- Skilt og profilering
- Annonser
- Trykksaker
Sekundærlogo
- Omstrukturering av elementene i hovedlogoen
- Gir mer fleksibilitet ift ulike formater
- Kan forenkles, men hovedsaklig er denne en vertikal eller horisontal versjon av hovedlogo
Sekundærlogoen brukes ofte:
- Profilbilde i sosiale medier
- Grafikk
- E-post-signaturer
- Visittkort
Alternativ logo
- Forenklet versjon av hovedlogo
- Ofte rund eller kvadratisk form
- Kan inneholde initialer og symbol
Logosymbol
- En form, ikon eller et symbol som representerer merkevaren
- Vektlegger den visuelle kommunikasjonen rundt merkevarens identitet og verdier
- Noe som er unikt for merkevaren
Bokstavlogo
- En logo basert på skriftsnitt
- Består av et par bokstaver, som regel initialene til merkevaren.
Favicon
- Et merke som står øverst på nettsiden din
- Inneholder som oftest kun initialer, men kan også inneholde en liten illustrasjon.
Noe mer å lese...
Hvordan påvirker fargene oss?
Farger er langt mer enn kun et optisk fenomen. Hver farge har en betydning og en spesifikk påvirkning på hjernen vår. Derfor er farger også…
De små detaljene i design feks pilen i Fedex logoen
Vi har alle sett logoene til Amazon, Fedex, Toblerone - Men har du sett nøye etter ? Alle disse logoene har noe til felles, de har skjulte…
Velge riktig farge til logo / identitet
Nå har du nettopp fått et oppdrag fra en kunde om å lage ny identitet og logo. For de fleste designere er dette som regel alltid en kjekk…
Følg eller bryt gridet
Spesielt I layout design er man avhengig av ett grid, som gjør at vi kan sette de forskjellige design elementene opp i system og moduler…
5 fargeverktøy for designere
Farger er et av de viktigste, men ofte også vanskeligste, virkemidlene for en designer. I visuell kommunikasjon er farger enormt viktig ift…
Kan en bedrift ha en personlighet?
Alle bedrifter blir vurdert ut i fra noen utvalgte faktorer: Det de gjør, det de sier, hvordan de ser ut og hva andre sier om dem. Derfor…