1 Monogram / Bokstavmerke

Logoene består av bokstaver, vanligvis merkets initialer som f.eks. LV.
Bedrifter som har lange navn, som f.eks. Louis Vuitton bruker initialene for å gjøre merket lettere å huske.

TIPS

Fordi fokuset i slike logoer er på initialer, er fonten veldig viktig for å sikre at logoen din er både leselig på mindre flater, men også i tråd med bedriftens identitet. Hvis bedriften ikke allerede er etablert, kan det være lurt å legge til hele bedriftsnavnet under logoen, for at folk skal lære hvem bedriften er så tidlig som mulig.

2 Logotype / ordmerke

I likhet med monogram er logotype en skriftbasert logo som fokuserer på bedriftens navn. Denne logovarianten fungerer veldig bra når et selskap har et kortfattet og tydelig navn. Google er et godt eksempel på en slik type logo. Navnet er fengende og lett å huske, kombinert med en sterk typografi, bidrar denne logoen til å skape en sterk merkevaregjenkjenning.

TIPS

I logotype spiller typografien en veldig viktig rolle. Siden fokuset er på bedriftens navn, bør du finne eller lage en font som fanger essensen av hva bedriften gjør.
Moteindustrien har en tendens til å bruke enkle og elegante fonter som føles eksklusive, mens offentlige etater nesten alltid bruker fonter med tyngde, som føles trygge.

3 Logosymbol / Bildemerke

Logosymbol er ofte bildet som først dukker opp i hodet, når du tenker på en logo, som f.eks. den ikoniske apple-logoen eller twitter-fuglen. Disse merkene symboliserer bedrifter som er så etablerte, at symbolene alene gjenkjennes umiddelbart.

TIPS

Ved å velge denne type logo er det viktig å tenke bredt over symbolets virkning:
Skal man spille på navnet? (Shell)
Skal det skapes en dypere mening? (tenk over hvordan Snapchat-spøkelset forteller oss om hva produktet gjør?
Skal det vekke følelser?

4 Abstrakt logosymbol

I stedet for et symbol på noe konkret, som et eple eller en fugl, finner vi i denne type logoer abstrakte, geometriske former som er et symbol på bedriften. Noen eksempler på dette er den oppdelte sirkelen til Pepsi, eller den stripete Adidas-blomsten.
Symbol fungerer virkelig godt til å komprimere et merke inn i et enkelt bilde, men i stedet for å begrenses til noe konkret og gjenkjennbart, vil abstrakte symboler kunne gi oss muligheten til å skape noe eget og unikt for å representere merket.

TIPS

Fordelene med et abstrakt merke er at du kan formidle hva bedriften din gjør på en symbolsk måte, uten å ta hensyn til kulturelle implikasjonene til et spesifikt bilde. Gjennom form og farge kan du tillegge mening og frembringe følelser rundt et merke.

5 Maskott

Logoer som involverer en illustrert karakter som representerer en bedrift. De er ofte fargerike, noen ganger i tegneserieaktig, og nesten alltid lystige. Maskot-logoer er en fin måte å skape en egen bedriftsambassadør.

TIPS

Maskot-logoer fungerer bra for bedrifter som ønsker å skape en helhetlig atmosfære ved å appellere til familier og barn.

6 Kombinasjonsmerke

Disse logoene er som navnet tilsier, en kombinasjon av både monogram eller logotype og et konkret-, abstrakt- eller maskotsymbol. Symbolet og teksten kan legges side ved side, stables oppå hverandre eller integreres sammen for å lage ett bilde.

TIPS

Med et kombinasjonsmerke vil folk begynne å assosiere navnet ditt med ditt bildemerke eller maskot med det samme! Dette gjør at du i fremtiden kanskje vil kunne stole utelukkende på et logosymbol, og ikke alltid må inkludere navnet ditt. Dessuten, fordi kombinasjonen av et symbol og tekst skaper et distinkt bilde, er denne typen logo vanligvis lettere å varemerke enn et bildemerke alene.

7 Emblem

En emblemlogo består av skrift inne i et symbol eller et ikon. Disse logoene har ofte et tradisjonelt uttrykk som kan ha en merkbar effekt, og derfor er de ofte det beste valget for mange skoler, organisasjoner eller offentlige etater.

TIPS

En emblemlogo har ofte et detaljert uttrykk hvor teksten er sammensveiset med symbolet. Dette kan gjøre slike logoer mindre allsidige enn de øvrige kategoriene, da det ikke vil være like enkelt å gjenskape varianter på samme måte. De kan fort bli for utydelig i små størrelser, som gjør dem vanskelige å lese. I tillegg kan det by på utfordringer ved brodering og foliering, her gjelder det derfor å holde igjen på detaljene og heller skape et sterkt og dristig uttrykk.

Det var en kort oppsummering av de syv ulike logokategoriene vi forholder oss til. Etter man har valgt kategori, er det flere andre elementer og beslutninger som må tas før den skal designes og brukes. Når logoen er landet og godkjent av kunde, skal det lages ulike varianter til ulik bruk. Det er ikke alle bedrifter som har behov for alle variantene listet opp under, men det må tas høyde for i logodesign at logoen skal være så fleksibel og implementerbar som mulig på ulike flater.

Primærlogo

  • Hovedlogoen
  • Utgangspunktet for alle logovariantene
  • Logoen som er mest brukt

Primærlogoen brukes hovedsaklig på større format:

  • Banner
  • Nettsidebanner
  • Skilt og profilering
  • Annonser
  • Trykksaker

Sekundærlogo

  • Omstrukturering av elementene i hovedlogoen
  • Gir mer fleksibilitet ift ulike formater
  • Kan forenkles, men hovedsaklig er denne en vertikal eller horisontal versjon av hovedlogo

Sekundærlogoen brukes ofte:

  • Profilbilde i sosiale medier
  • Grafikk
  • E-post-signaturer
  • Visittkort

Alternativ logo

  • Forenklet versjon av hovedlogo
  • Ofte rund eller kvadratisk form
  • Kan inneholde initialer og symbol

Logosymbol

  • En form, ikon eller et symbol som representerer merkevaren
  • Vektlegger den visuelle kommunikasjonen rundt merkevarens identitet og verdier
  • Noe som er unikt for merkevaren

Bokstavlogo

  • En logo basert på skriftsnitt
  • Består av et par bokstaver, som regel initialene til merkevaren.

Favicon

  • Et merke som står øverst på nettsiden din
  • Inneholder som oftest kun initialer, men kan også inneholde en liten illustrasjon.
Alle disse logomerkene fungerer godt i små størrelser og derfor perfekt til bruk i sosiale medier, print, klistremerker, mønster og vannmerker.
I PlayDesign Studio har vi mange års erfaring i å utvikle visuelle identiteter for ulike bedrifter, hvor logodesign er et viktig element i denne prosessen. Vi er opptatt av at logoer skal være forankret i bedriftens visjon og verdier, for få en mest mulig forankret logo som står sterkt i sin bransjekategori og som de ansatte er stolt av å jobbe under, derfor har vi gjennom mange år utviklet PlayProsessen, en tretrinnsprosess, som bygger et solid grunnlag for å skape en logo som skal vare.
Ta gjerne kontakt om du er interessert i å høre mer om hvordan vi jobber.