Ved å forstå hvordan forbrukeren reagerer på farger, kan dette føre til høyere salg.

 

Farger, sammen med symbol, er noe av det første folk legger merke til når de møter din bedrift på nettsiden eller sosiale medier. Derfor er det viktig å tenke nøye gjennom hvordan du ønsker å bli oppfattet.

92,6 prosent sa at de legger mest vekt på visuelle faktorer ved kjøp av produkter. Bare 5,6 prosent sa at den fysiske følelsen via berøringssansen var viktigst. Hørsel og lukt trakk hver 0,9 prosent.

På spørsmål om hvor viktig farge er ved kjøp av produkter, mener 84,7 prosent av de totale respondentene at farge utgjør mer enn halvparten av de ulike faktorene som er viktige for valg av produkter.

Kilde: sekretariatet for Seoul International Color Expo 2004

Fargenes betydning

Blå – harmoni, troskap og sympati

  • Produktiv, rolig og seriøs farge. Mye brukt i kontor og forretninger.
  • Fremmer tillit i merkevarebygging
  • Det er blitt bevist at blå hemmer appetitten og burde derfor ikke brukes i markedsføring av mat.
  • Det er den kaldeste fargen, men den er fortsatt koblet med spiritualitet og fantasi.
  • Det er 111 nyanser av blå.

Rød – konge, glede og fare

  • En dynamisk og forførende farge, som kan vekke vår mest aggressive side.
  • En av de mest brukte fargene i markedsføring: skiller seg ut, er tiltalende, tiltrekker oppmerksomhet.
  • Den øker menneskers puls og skaper en følelse av hastverk eller fare.
  • Brukt til å stimulere appetitt og oppmuntre til impulsiv kjøping.
  • Den representerer kjærlighet samtidig som hat, og
  • Det representerer blod og liv.

Blå – harmoni, troskap og sympati

  • I markedsføring representerer fargen optimisme og ungdommelighet.
  • Det representerer klarhet og er ofte brukt til å føre oppmerksomheten til enkelte produkter på butikkhylla.
  • Kan være en slitsom farge for øyet, ved overbruk.
  • Gul illustrerer og fremmer kreativitet.
  • Det er en maskulin farge og i Kina var det et tegn på kongelighet.

Grønn – helse, natur, friskhet og fred

  • Grønn er fargen for utvikling, fornyelse og gjenfødelse.
  • Den hjelper med problemløsing og oppmuntrer til frihet, helbredelse og ro.
  • Mørkegrønn representerer penger, økonomiske saker og borgerskap.
  • Det er mer enn 100 forskjellige nyanser av grønn, der de i midten er humørforsterkere.
  • Grønn er en farge som hjelper oss til å slappe av. Faktisk er denne fargen veldig hjelpsom for mennesker som lider av depresjon.

Svart – eleganse, hemmeligheter, mysterier og makt

  • Frembringer av sterke følelser og er en farge som viser autoritet.
  • I moteverden er den stilfull og sofistikert.
  • Det er 50 nyanser av svart.
  • Svart symboliserer enden av noe: død, tap.
  • I fortiden representerte det prester og nå er det et symbol på konservative mennesker.
  • I fysikkens verden absorberer svart 100% av lys og reflekterer ikke noe fra spekteret. Derfor, gjennom historien, har svart vært forbundet med fare og ondskap.

Hvit – begynnelser, viljen til å starte noe nytt

  • I psykologien bak farger symboliserer hvit uskyldighet og renhet.
  • Hvit bringer åpenhet og ærlighet til et sted, samtidig som det bringer følelsen av fred, helbredelse og ro.
  • Fargen er forbundet med perfeksjon.
  • Det er 67 nyanser av hvit.

Lilla – femininitet, magi og spiritualitet

  • I markedsføring bruker skjønnhet og anti-aldringsprodukter ofte lilla.
  • En beroligende farge.
  • Mange merker bruker det til å representere kreativitet, fantasi og visdom.
  • Det er 41 nyanser av lilla.
  • Når den brukes for mye, fører det til ambivalens: eksperter råder mot å male et helt rom i denne fargen.
  • Lilla symboliserer makt, men også tvetydighet.

Oransje – oppmunterer til handling, positive følelser og varme

  • I markedsføring er oransje forbundet med entusiastisk shopping og fargen reflekterer følelser og varme.
  • Ved intense oransjefarge, kan det forbindes med aggresjon. Derfor bør tonene være svake, koselige, komfortable og vennlige.
  • En reklamefavoritt fordi det oppmuntrer til kjøping.
  • Fargen er forbundet med transformasjon og Buddhisme.
  • Oransje utlyser ikke bare positive følelser, men det genererer også “smak”.

Rosa – søtt, barnlig og smått

  • Rosa symboliserer sjarme og høflighet.
  • I markedsføring forbinder forbrukere rosa med barn og romantikk.
  • Det er nyansen av erotisk ømhet.

Kommersielt og kunstnerisk sett er disse grunnleggende beskrivelsene av fargene brukbare og effektive. Det er andre farger som ikke er på denne listen slik som brun, gull, sølv og grå. Denne oversikten har tatt utgangspunkt i de fargene som brukes mest innen merkevarebygging.

Kilde: utforsksinnet.no

Bilder: unsplash.com