Dette er veldig fint å et bra verktøy man er avhengig av.
Men når hele verden følger de samme gridene, og alt er på linje og ser fint ut, så blir det veldig fort repeterende.
På 70 tallet ble noen grafisk designere lei av å følge gridet etter punkt og prikke, de fjernet ikke gridet, men beholdt det og heller brøt det. David Carson var en av de mest kjente banebrytende grafisk designere som gjorde dette og fortsatt i 2022 blir folk inspirert av stilen hans.
Det er lett å la seg rive med å bare bryte i vei, men det må brytes på en måte som gir balanse og gir et visuelt spennende utrykk. For å bryte gridet må du aller første lære deg grid og forstå funksjonene og alle mulighetene før du er klar til å bryte det.
Nå I 2022 er nesten det å bryte med gridet den nye standarden.
Så kanskje vi snart får en ny epoke med rette linjer og fyfy hvis overskriften dekker halvveis over et bilde, eller hvis brødteksten ikke starter venstrestilt helt på rekke med overskriften. Det skjer nok heldigvis ikke, da det er kommet for å bli og samleve sammen med det “kjedelige” gridet som er veldig nyttig og vitalt for masse annet i grafisk design.
Følg eller bryt gridet, men ikke overdriv!
Noe mer å lese...
Logovarianter og hvordan vi bruker dem
En logo representerer en organisasjon eller en bedrift gjennom et visuelt bilde som lett kan forstås og gjenkjennes. En logo involverer…
Hvordan påvirker fargene oss?
Farger er langt mer enn kun et optisk fenomen. Hver farge har en betydning og en spesifikk påvirkning på hjernen vår. Derfor er farger også…
De små detaljene i design feks pilen i Fedex logoen
Vi har alle sett logoene til Amazon, Fedex, Toblerone - Men har du sett nøye etter ? Alle disse logoene har noe til felles, de har skjulte…
Velge riktig farge til logo / identitet
Nå har du nettopp fått et oppdrag fra en kunde om å lage ny identitet og logo. For de fleste designere er dette som regel alltid en kjekk…
5 fargeverktøy for designere
Farger er et av de viktigste, men ofte også vanskeligste, virkemidlene for en designer. I visuell kommunikasjon er farger enormt viktig ift…
Kan en bedrift ha en personlighet?
Alle bedrifter blir vurdert ut i fra noen utvalgte faktorer: Det de gjør, det de sier, hvordan de ser ut og hva andre sier om dem. Derfor…