Gode grunner til å ta i bruk reels:

Mulighet for å nå bredere ut, også blant publikum som normalt sett ikke ville sett innholdet ditt. Instagram algoritmer belønner kontoer med fyldige profiler, der flere funksjoner blir tatt i bruk. Dette gjør de blant annet ved å øke rekkevidden på posten din. Du viser til publikum at bedriften din er nedpå og følger med i timen. Uhøytidelig og upolert innhold til Instagram Reels gjør gjerne at bedriften din oppleves som mer tilgjengelig og enkel å nå. Flere og flere får øynene opp for muligheten til å kjøpe produkter gjennom Instagram. Dette egner seg spesielt for bedrifter som satser på å vise produktene aktivt som en del av innholdet

Gode grunner til å ta i bruk Instagram Shopping:

Dersom bedriften din selger et spesifikt produkt, eller flere produkter, som for eksempel i en butikk, vil du kunne dra nytte av denne funksjonen. Folk bruker ofte Instagram for å bli inspirert eller lete etter spesifikke produkter/ tilbud. Du gjør det enklere for publikumet ditt å ta valg basert på innholdet du legger ut. Instagram har åpnet opp for at alle bedriftsprofiler nå kan legge til lenker i sin Instagram-story.

Gode grunner til å legge ved lenker i stories, i relevante tilfeller:

Åpner opp muligheten for å drive trafikk fra Instagram til for eksempel nettsiden eller bloggen din. Man bør tenke gjennom hvordan man får publikum til å klikke på lenken, og hvordan man oppfordrer til dette på en positiv måte som ikke føles påtvunget.

I følge nettstedet Hootsuite, foretrekker rundt 80% av publikum på Instagram å se live streamet innhold, sammenlignet med å lese et innlegg.

Gode grunner til å sende live på Instagram:

Du får en tettere kontakt med ditt publikum, og kan interagere med de på en helt annen måte enn du ville gjort ved for eksempel å poste et innlegg. Bedriften din vil kunne oppfattes som tilgjengelig, nær og uhøytidelig. Det er alltid et pluss å se et ansikt, du gir publikumet ditt en god grunn til å like og engasjere seg i innholdet ditt.

Dersom du bruker mye tid på å skrive blogg-poster eller andre poster, bør du vurdere å teste ut å sende live, for å se hvordan dette blir tatt i mot hos målgruppen din.