1 Forventningsavklaring
2 Hvem snakker du til?
3 Hva skal du si?
Tenk gjennom budskapet ditt. Kanskje har bedriften et overordnet budskap, men som bør omformuleres for sosiale medier? Budskapet bør tilpasses etter hvilken kanal det skal ut på. Det vil si at innholdet i budskapet er den samme, men formen forandres. Et innhold på LinkedIn har ikke nødvendigvis samme form som det samme innholdet på TikTok. For å få mer å spille på når det kommer til bedriftens budskap, kan en øvelse være å skaffe seg en oversikt over ord og setninger vi kan tilføye til hovedbudskapet. Da har man noen setninger og ord man kan støtte seg til nå man skal skrive tekst til et innlegg.
4 Planlegg
Lag en oversikt over alt av innhold som er relevant for bedriften å publisere. Det kan være lurt å tenke over variasjonen av innholdet, og hvilke funksjoner på de ulike kanalene som kan tas i bruk. For å få en fyldig profil, på for eksempel Instagram, er det lurt å bruke alle funksjonene i appen, for eksempel stories, reels og post. Da bør man også tenke over i hvor stor grad innholdet skal være raskt, enkelt og upolert, eller mer planlagt og grundig, med en høyere kvalitet, over seg. Bruk gjerne et storyboard for å få en oversikt over hvordan postenskal se ut.
5 Produser innholdet
Dersom en actionplan blir tatt i bruk, kan det være lurt å bruke litt tid på å samle innhold, ta bilder, skrive tekster og lage klar grafiske poster, stories, artikler og lignende. Da bør man på forhånd ha tenkt over hvilke typer innhold du skal fokusere på i forkant. Ønsker du for eksempel å dele kunnskap, inspirasjon, tips og triks. Eller kanskje du vil fokusere på å vise frem teamet ditt, hvem der er og hvordan dere kan nåes. Eller litt av alt. Tenk uansett over; er denne informasjonen relevant for min målgruppe, og på hvilken måte engasjerer posten?
6 Publiser
Kanskje publiserer du innholdet på flere kanaler samtidig, eller kanskje du ønsker å spre innholdet ut over flere dager. Du bør uansett tenke over at innholdet bør tilpasses kanalen det skal ut på, og hvem innholdet er ment for. Et prosjekt, en hendelse eller et produkt kan skinne på flere måter, for eksempel: en upolert og rask story på Instagram, et lengre innlegg med bilder og tekst på LinkedIn, eller en film på Facebook. Man bør ha i bakhodet at sosiale medier skal være gøy og engasjerende, og vi må ikke glemme å bevare kreativiteten oghistoriefortellingen. Det viktigste er følelsene du kan formidle og skape, og den relasjonen du kan bygge medmålgruppen din.
Lykke til!
Noe mer å lese...
5 supre apper til en some-ansvarlig
Når du jobber med sosiale media og bruker mobilen store deler av tiden , er det viktig med gode og enkle redigerings- og planleggings…
Hva er egentlig hero’en til en nettside?
Webdesignere og -utviklere har forskjellige betegnelser på delene som utgjør en nettside. Men hva er egentlig en "hero" når det kommer til…
Hvordan øke synligheten din på Instagram
Instagram har ulike funksjoner som kan være verdt å utforske. Dersom man bruker alle eller flere av disse funksjonene, vil Instagram…
Trender for annonsering på Facebook og Instagram
For å henge med i utviklingen når det gjelder bruk av korte video-snutter, har Facebook åpnet opp for å bruke video i både organisk og…
Hvordan bygge en god nettside
En god nettside kan være et utrolig effektivt salgsverktøy for din bedrift. Men i dag holder det ikke bare med at nettsiden ser fin ut! Ved…
Rimelig nettside – fungerer det faktisk?
Du har behov for en ny hjemmeside til bedriften din, og starter med å søke «rimelige nettsider» eller «billig hjemmeside» på Google. Du…