Header
Header er det området øverst på nettsiden din som vanligvis inneholder logo og menyen. Denne delen repeteres på samme plass over alle sidene som nettsiden består av. Annet som kan plasseres i en header inkluderer søkefelt, knapper til «Min side», ikoner til sosiale media, informasjon om frakt, med mer. Legg merke til at menyen ofte skjules under et ikon med tre horisontale linjer – dette kalles for en hamburgermeny (jepp, nettopp fordi den ligner på en burger).
Hero
Hero finner du også øverst på nettsiden, og er den delen som skal gi et slående førsteinntrykk og engasjere besøkende. I tillegg til header’en, så er det dette du ser i nettleservinduet med en gang du kommer inn på siden før du begynner å scrolle nedover. Uansett om du vil fortelle om bedriften din, eller om du selger en tjeneste, eller at du har en personlig blogg, så er det her du skal presentere dette og fange oppmerksomheten!
Call to action
En call to action er en seksjon som oppmuntrer besøkende til handling. En handling kan for eksempel være å ta kontakt, kjøpe en tjeneste, eller å melde seg på nyhetsbrevet. Denne delen inneholder som regel en fengende tittel, en kort beskrivelse som forklarer fordelen med gitt handling, og en knapp som leder til selve handlingen. En call to action oppfordrer altså dine besøkende til å gjøre det som du til syvende og sist ønsker at de skal gjøre. Call to action forkortes ofte bare til «CTA».
Footer
Footer’en er det området som er helt nederst på nettsiden din, og repeteres også gjennomgående på samme plass over alle sidene som nettsiden består av. Denne delen kan være kun en enkelt linje med copyright-informasjon, eller den kan ta opp hele nettleservinduet med lenker, kontaktinformasjon, meny (igjen), kart, nyhetsbrevpåmelding, søkefelt, med mer. Det er også vanlig å lenke videre til sider med personvernerklæring og betingelser her nede.
Noe mer å lese...
5 supre apper til en some-ansvarlig
Når du jobber med sosiale media og bruker mobilen store deler av tiden , er det viktig med gode og enkle redigerings- og planleggings…
Hvordan øke synligheten din på Instagram
Instagram har ulike funksjoner som kan være verdt å utforske. Dersom man bruker alle eller flere av disse funksjonene, vil Instagram…
Trender for annonsering på Facebook og Instagram
For å henge med i utviklingen når det gjelder bruk av korte video-snutter, har Facebook åpnet opp for å bruke video i både organisk og…
6 SoMe-tips for bedrifter
Sosiale medier endrer seg i takt med våre vaner, og det som gjelder i dag, gjelder kanskje ikke om én måned. Mange synes det er vanskelig å…
Hvordan bygge en god nettside
En god nettside kan være et utrolig effektivt salgsverktøy for din bedrift. Men i dag holder det ikke bare med at nettsiden ser fin ut! Ved…
Rimelig nettside – fungerer det faktisk?
Du har behov for en ny hjemmeside til bedriften din, og starter med å søke «rimelige nettsider» eller «billig hjemmeside» på Google. Du…