4 trender du bør ta med deg inn i dette året

 

For å fange oppmerksomheten til forbrukerne og vise det rette utrykket bør derfor trender tas med i utformingen av et nytt produkt som skal ut i dagens marked.

1. Typografi og ord

En enkel og effektiv måte å fange oppmerksomhet og styrke merkevaren er å bruke relevante keywords som også brukes i SEO, i selve produkt designet. 

Typografi er også med på å forme helhetsinntrykket på merkevaren, og dette året er det moderne og geometriske fonter som trender. En annen voksende trend er mer rettet mot vintage og art deco stil.

2. Modige farger

Bevisst fargebruk i både design og markedsføringen av merkevaren øker gjennkjenneligheten med hele 80%. Hele 85% av kundene baserer sine valg av produkter på nettopp farger. 

Farger vekker både følelser og gir et gitt budskap til forbrukerne. Ifølge eksperter er en av de største IT-fargene for 2023 Viva Magenda (https://www.pantone.com/color-of-the-year/2023/designer-tools) Skulle ikke denne passe for nettopp ditt design er disse fargene også en del av årets trendbilde: lavender, bright red, emerald green, calming deep blue eller warm beige.

3. Øko-vennlig emballasje

En av de største utfordringene vi har i dagens samfunn er de store klimaforandringene, noe som gjør at vi må tenke nytt i alle aspekter av våre levemåter. Å fokusere på øko-vennlig emballasje er derfor en trend som bare vil fortsette å øke og som allerede er under stor endring og utvikling. For emballasje vil dette bety å styre unna plastikk, fokusere på resirkulerbare materialer, mindre volum og vekt.

Ved å lage økologisk emballasje kan en forbedre utnyttelsen av lagringsplass, transport- og transportkostnadene reduseres og selskapets karbonavtrykk reduseres. Karbonavtrykket er enheten 

for karbondioksid når det gjelder mengden produsert klimagass og miljøpåvirkningen av produksjons aktiviteter.

4. Minimalisme

Minimalisme er ikke nytt, men en trend som går igjen år etter år. Et minimalistisk design gir et rent og kvalitetsbevisst uttrykk som mange av de store merkevarene benytter seg av. Å lage emballasjen minimalistisk gjør at det viktige budskapet kommer bedre frem i farger og tekst.